Dieta pomocna w chorobach tarczycy

Artykuły Porady

Na odpowiedni poziom hormonów tarczycy bardzo duży wpływa mają składniki odżywcze: witaminy i pierwiastki takie jak żelazo, jod, selen i cynk. Poprawa stanu zdrowia następuje, gdy w diecie nie brakuje tych składników. Gdzie ich szukać?

 

Jod

Jego najlepszym źródłem są ryby morskie, owoce morza oraz jodowana sól. Jod może znajdować się także w warzywach i zbożach, ale o tym, jakie będą to ilości decyduje rodzaj gleby, na której były uprawiane. Nie można więc stwierdzić, jak bardzo są one bogate w jod. Bardzo chętnie dzisiaj kupowane sole himalajska i czarna nie zawierają jodu. Osoby, które chorują na tarczycę i stosują w swojej kuchni taką właśnie sól, które unikają jedzenia produktów z dodatkiem jodowanej soli, mogą mieć niedoboru jodu. Jod można uzupełnić pijąc także wody mineralne z dodatkiem tego pierwiastka.

Selen

Źródłem tego pierwiastka są: wołowina, indyk, rośliny strączkowe, grzyby. Zawierają go także zboża, ale ilość zależy od rodzaju gleby, na której rosły.

Żelazo

Żelazo zawierają: czerwone mięso, kasza gryczana, zielone warzywa. Organizm najłatwiej przyswaja tak zwane żelazo hemowe. Najwięcej tego żelaza znajdziemy w czerwonym mięsie, jego mniejsze ilości zawierają zielone warzywa.

 Dieta pomocna w chorobach tarczycy

Cynk

Cynku należy szukać w: jajach, mięsie, cebuli, grzybach, nasionach dyni, słonecznika i lnu, w otrębach i kiełkach pszenicy, czosnku, ciecierzycy, fasoli.

Witaminy

Do składników, które są bardzo ważne dla osób z chorobami tarczycy należą witaminy. Najważniejsze dla prawidłowej pracy tarczycy to: witamina A, D, B2 i B3. Źródłem prowitaminy A są brzoskwinie, marchew, pomidory, papryka, morele, brokuły. Witamina D jest wytwarzana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Z uwagi na strefę klimatyczną, w której leży Polska konieczne jest przyjmowanie suplementów zawierających witaminę D. Witaminy z grupy B zawieraj mleko i jego przetwory oraz produkty zbożowe.

Dieta powinna zawierać także produkty, które są źródłem kwasów omega-3. Zawierają je przede wszystkim oleje roślinne oraz tłuste ryby morskie.

Dodaj komentarz