Jak obniżyć cholesterol?

Porady

Pewna ilość cholesterolu jest niezbędna do produkcji witaminy C, kwasów żółciowych i niektórych hormonów. Gdy dostarczamy sobie go z jedzeniem zbyt dużo, gdy proporcje między cholesterolem LDL a HDL są niewłaściwe – grozi nam zapchanie naczyń krwionośnych i miażdżyca. Jak go obniżyć?

 

1.Ograniczamy tłuszcze

Na stan naszych naczyń krwionośnych duży wpływ ma to, co jemy. Gdy jemy duże ilości tłuszczy zwierzęcych, do komórek ścian tętnic trafia duża ilość złego cholesterolu. Ograniczamy w swojej diecie smalec i masło, wybieramy chude wędliny (najlepiej drobiowe) i chude mięso. Zamieniamy śmietanę na jogurt, a żółty ser na biały, ale kupujmy ten półtłusty. Wybieramy mleko o zawartości 2 procent tłuszczu.

2.Jemy więcej warzyw i owoców

Zaleca dzienna porcja to około 1000 gram. Taką porcję trudno będzie zjeść jednorazowo, podzielmy więc ją na 5 porcji. Gdy tylko jest to możliwe, jedzmy warzywa i owoce na surowo. Jeśli tak się nie da – gotujmy je na parze. Owoce i warzywa to źródło witamin i składników mineralnych określanych mianem antyoksydantów. Są one potężnym orędziem w walce z miażdżycą.

 Jak obniżyć cholesterol

3.Pamiętajmy o kwasach omega-3

Kwasy omega-3 obniżają poziom trójglicerydów we krwi. Zapobiegają także osadzaniu się cholesterolu na ścinkach tętnic. Dobre źródło kwasów omega-3 to tłuste ryby morskie: śledź, makrela, tuńczyk, łosoś. Jemy je przynajmniej dwa razy w tygodniu.

4.Pijemy zieloną i czerwoną herbatę

Czerwona herbata sprawdza się nie tylko w przypadku podwyższonego poziomu cholesterolu, ale także przy nadwadze. Dzięki zawartym w czerwonej i zielonej herbacie alkaloidom, flawonoidom i garbnikom zmniejszają one poziom złego cholesterolu.

5.Zamiast ciastek orzechy

Chipsy, batoniki, ciasteczka, cukierki to nie tylko źródło dużych ilości soli i cukru, ale także tłuszczy trans, które podnoszą poziom złego cholesterolu. Zdrowsze są migdały, orzeszki ziemne (ale bez soli!), orzechy włoskie i laskowe. Zawierają selen, błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe, które chronią przed cholesterolem.

Dodaj komentarz