Kasze i ich właściwości zdrowotne

Artykuły Porady

Przed wielu laty to właśnie kasze stanowiły podstawę naszego jadłospisu. Na długi czas odeszły jednak w zapomnienie. Dzisiaj wracają do łask. Doceniamy je nie tylko za wyjątkowy smak i wiele możliwości kulinarnych, ale również za właściwości odżywcze, jakie posiadają. Podpowiadamy czym charakteryzują się poszczególne rodzaje kasz i dlaczego warto stawiać właśnie na nie.

Kasza jaglana

W ostatnim czasie to właśnie ta kasza jest na topie. Doskonale sprawdza się zarówno w posiłkach słonych, jak i słodkich. Jej niewątpliwym atutem jest ogromna zawartość żelaza, krzemu oraz lecytyny. Każdy z nich składników jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Żelazo zapewnia nam ochronę przed anemią, lecytyna korzystnie wpływa na układ nerwowy, zaś krzem przyczynia się do lepszej odporności. Aby kasza jaglana nie była gorzka, należy ją kilkukrotnie dokładnie wypłukać przed ugotowaniem.

 Kasze i ich właściwości zdrowotne

Kasza gryczana

Jest niezastąpionym dodatkiem do gulaszy. Charakteryzuje ją bardzo wysoka zawartość białka. Dodatkowo jest źródłem magnezu oraz witamin z grupy B. Korzystnie wpływa na kondycję układu nerwowego. Zawiera duże ilości przeciwutleniaczy, które przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na choroby nowotworowe. Z uwagi na niski indeks glikemiczny może być bez obaw spożywana przez cukrzyków.

Kuskus

To kaszka powstająca z pszenicy durum. Dostarcza dużych ilości białka oraz węglowodanów. W odróżnieniu od innych kasz zawiera niewiele błonnika, co sprawia, że świetnie sprawdza się w przypadku biegunki. Mogą po nią sięgać również osoby cierpiące na chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy.

Kasza jęczmienna

To świetne źródło błonnika pod postacią beta – glukenu. Z tego powodu jej spożywanie korzystnie wpływa na poziom złej frakcji cholesterolowej we krwi. W efekcie spożywanie kaszy jęczmiennej pomaga ograniczyć ryzyko miażdżycy. Kasza jęczmienna jest również źródłem fitozwiązków, które korzystnie wpływają na pracę nerek, wątroby oraz serca. Podobnie jak kuskus, mogą ją spożywać osoby chorujące na cukrzycę.

Dodaj komentarz